letní semestr 2023/2024
Dětská neurologie je nástavbovým oborem na neurologii či pediatrii a předmět je proto vhodný zejména pro 5.-6. ročník lékařského studia. Přednášky jsou zaměřeny na neurovývojovou problematiku, nejčastější neurometabolické a neurodegenerativní onemocnění dětského věku, nervosvalové poruchy, možnosti genetické diagnostiky, intenzivní péči v dětské neurologii, záchvatová onemocnění, poruchy spánku a další témata. Součástí výuky je i stáž na oddělení KDDL s demonstrací pacientů.
Část přiloženého programu (dle označení) je povinná pro oba volitelné předměty, část je samostatná pro volitelný předmět Dětská neurologie (DN) a část pro Diferenciální diagnostiku v pediatrii a neonatologii.
Zápočet:
Zápočet (DN) je udělen za aktivní účast na seminářích i praktické výuce, povolena je 1 omluvená absence.
Definovaná účast na výuce (DN):
Aktivní účast v diskuzích na semináři, prokázaná znalost cíleného vyšetření neurologického vyšetření dětského pacienta při stážích, případně krátký písemný referát nahrazující 1 absenci z daného tématu.
Doporučená literatura (DN):
Dětská neurologie I, II. JH. Menkes, HB. Sarnat, BL. Maria (eds.) 7. vydání. Triton, 2011 (český překlad).
Dědičné poruchy metabolismu v kazuistikách. T. Honzík, J. Zeman. Mladá fronta, 2016.
zimní semestr 2023/2024
V současné době vzrůstá potřebnost specializovaného přístupu klinické neuropsychologické diagnostiky i rehabilitace v souvislost se stárnutím populace a stále většímu rozšíření onemocnění mozku, jako jsou například neurodegenerativní onemocnění typu Alzheimerovy nemoci, cévní mozkové příhody a dalších onemocnění. Klinická neuropsychologie je oborem, který vyžaduje speciální dovednosti a znalosti, které nezahrnuje běžné kurikulum vzdělávacího oboru lékařství. Vyžaduje znalost speciálních diagnostických postupů a neuropsychologických testů, hlubší znalost činnosti mozku a metod, které tuto činnost či strukturu popisují (například zobrazovací metody apod.). Propojuje v sobě informace několika oborů, zejména neurologie, klinické psychologie, statistických postupů, neurofyziologie, základů neuroradiologie, neurorehabilitace a dalších. Specifickou činností je na jedné straně komplexní neuropsychologická diagnostika, na druhé straně komplexní kognitivní remediace.
Absolvent kurzu se seznámí s vývojem neuropsychologie jako vědního oboru a se současnými trendy v klinické neuropsychologii, včetně vývoje využití specializovaných diagnostických i terapeutických metod. Absolvent kurzu dále prohloubí své znalosti klinické neuropsychologie zejména v souvislosti s důsledky vrozených a získaných onemocnění zasahujících do činnosti mozku. Absolvent kurzu získá základní znalosti vztahující se k oborům, které se věnují pacientům s onemocněním mozku s psychologické perspektivy
Kurz bude probíhat během 5 setkání (14 vyučovacích hodin) a 10 hodin praktické výuky formou hospitace na neuropsychologickém vyšetření.
Program seminářů:
Úvod kurzu, stručná historie a vývoj klinické neuropsychologie, základní diagnostické přístupy v klinické neuropsychologii
Základy statistiky a psychometrie v klinické neuropsychologii, přehled používaných neuropsychologických metod, principy tvorby neuropsychologické baterie
Zásady pozorování, rozhovoru a dalších klinických metod používaných v klinické neuropsychologii, principy screeningového a bed side vyšetření,
Jednotlivé kognitivní funkce a jejich vyšetření, neuropsychologické testy a dotazníky kognitivních schopností.
Neuropsychiatrické funkce a jejich diagnostika, aktivity denního života, integrace poznatků do neuropsychologického nálezu, komunikace neuropsychologa s pacientem, pečovateli, lékařem,
80% účast na přednáškách
Absolvování praktické části výuky
Závěrečný didaktický test
Gazzaniga, M.S. Ivry, R, and Mangun, G.R. 2012 Cognitive Neuroscience: The Biology of Mind. IV edition. W.W. Norton.
Spreen, O., Strauss, E. 2006. A compendium of neuropsychological tests. Administration, norms, and commentary, Third Edition New York: Oxford University Press,
Lezak, M.D., Howieson D.B., Loring, D.W. 2014. Neuropsychological Assessment. (5th Ed.). New York: Oxford University Press.
Hort J., Rusina R. a kol. 2007. Paměť a její poruchy - paměť z hlediska neurovědního a klinického. Praha: Maxdorf.
Diamant, J.J., Vašina, L. 1998. Kapitoly z neuropsychologie. Brno: FF MU.
Kulišťák, P. 2003. Neuropsychologie. Praha: Portál.
Lurija, A.R. 1982. Základy neuropsychológie. Bratislava: SPN.
Nikolai, T., Vyhnálek, M., Štěpánková H., Horáková K. 2013. Neuropsychologická diagnostika kognitivního deficitu u Alzheimerovy choroby. Psychiatrické centrum Praha.
(diferenciální diagnostika)
letní semestr 2023/2024
Přednášky jsou zaměřeny na nové prakticky aplikovatelné poznatky z neurobiologie, neurofyziologie, neurologie a psychiatrie. Na seminářích jsou předvedeny aktuální témata neurologická a psychiatrická.
letní semestr 2023/2024
Předmět je určen zájemcům o hlubší seznámení se s neurologií. Program je zaměřen klinicky, složen z kazuistik, praktických postupů a klinicky relevantních výzkumných novinek z hlavních oblastí oboru.